Snabb åtkomst

Ekodesign: En av Somfys viktiga miljömässiga drivkrafter

Nu mer än någonsin är lanseringen av miljövänliga produkter ett måste. Det var därför Somfy 2015 antog en ny utmaning, med fokus på marknadsföring av ekodesignprodukter...

Nu mer än någonsin är lanseringen av miljövänliga produkter ett måste. Det var därför Somfy 2015 antog en ny utmaning, med fokus på marknadsföring av ekodesignprodukter.

Optimering av produkternas livscykel prioriteras

2012 beslutade Somfy att göra sin första koldioxidutvärdering någonsin. Resultaten visade att produktanvändning var den främsta bidragande faktorn till koldioxidavtryck.

Faktum är att 93 % påverkas av tillverkning och konsumtion. Somfys främsta prioritet är att ta hänsyn till miljön i produktdesignfasen.

För detta ändamål har företaget under flera år arbetat för att optimera produktens livscykel i ett försök att minska miljöpåverkan. Redan från produktdesignfasen är en av de viktigaste drivkrafterna att vidta åtgärder genom att kämpa för ekodesign.

Ekodesignprodukter tillverkas genom att minska miljöpåverkan och ta hänsyn till hela livscykeln. Som sådan implementerar Somfys team ekodesigninitiativ för att utveckla miljövänliga produkter som är både mer energieffektiva och mindre kolintensiva. Med målet att minska produkternas miljöpåverkan arbetar företagets team redan med framtida ACT FOR GREEN®-kriterier, med tanke på att ACT FOR GREEN® är en märkning som erhålls genom att uppfylla en hel serie av olika kriterier. Särskild uppmärksamhet ägnas åt den ökande användningen av återvunnen plast i produkter.

I detta avseende fokuserar Somfy redan sina ansträngningar på ekodesign som är en del av dess åtgärder, senast 2030, för hållbar utveckling. Företagets strategi för hållbar utveckling är långsiktig eftersom den direkt påverkar intern design och produktion.

Somfy bryr sig djupt om detta. Över hela linjen är dess mål för 2030 ambitiösa och kommer att uppfylla miljöutmaningarna. Med detta i åtanke har Somfy för avsikt att minska sina CO²-utsläpp med 50 % och den årliga elförbrukningen för motorer med 40 %.

Vad är konceptet bakom Somfys ekodesignprodukter?

Konceptet blev tydligt från 2012: varumärket Somfy ska marknadsföra och sälja hållbara produkter som går ett steg längre än regulatoriska krav och standarder som rör miljön.

I en strävan att optimera koldioxidavtrycket granskade teamen produktens livscykel. Varje länk i kedjan är avgörande; oavsett om det är råvaror, tillverkning, transport, omvandling, daglig användning eller återvinning av uttjänta produkter. Som sagt, potentialen för sådana länkar kan maximeras som svar på klimatet brådskande och utmaningarna med hållbar utveckling. Av denna anledning har Somfy utvecklat nya lösningar och teknologier de senaste åren.

Dessutom grundade företaget 2015 en märkning, ACT FOR GREEN®, som visar upp utvecklingen av gröna produkter. Detta ledde till skapandet av Somfys egen märkning, med tanke på avsaknaden av en global standard för märkning av ekodesign. Märkningen innehåller specifika kriterier som produkterna måste uppfylla.

Varje märkt ekodesignprodukt måste uppfylla en rad kriterier som kommer att förändras över tiden. Som ett resultat kan FoU-team antingen skapa nya produkter eller optimera befintliga, efter en struktur.

Vad exakt innebär ACT FOR GREEN®-märkningen?

Flera kriterier tillämpas för att skydda ACT FOR GREEN®-märkningen. Fullständigt märkta och hållbara produkter måste uppfylla alla följande kriterier:

  • energiförbrukning: låg standby-förbrukning av produkter för att minska CO²-utsläppen;
  • förpackning: använda återvinningsbart material för förpackningar och broschyrer;
  • råvaror: val av ekologiskt ansvarsfulla material som respekterar hälsoprotokoll och miljökrav;
  • elektroniska komponenter: använder komponenter med lägst miljöpåverkan;
  • hållbarhet: designa produkter som ska repareras för en längre produktlivslängd;
  • PEPecopassport®: bedömning av produktens livscykel och inlämnande av en fullständig och officiell miljöredovisning som är förenlig med internationell standardpraxis.

Somfy är starkt fokuserat på att garantera transparens för alla miljövänliga produkter. Det oberoende certifieringsföretaget Bureau Veritas har till uppgift att verifiera miljödeklarationen för de märkta produkterna.

Företaget gör allt för att implementera mätbara och effektfulla initiativ som främjar hållbar utveckling. Ett exempel är Somfys motoriseringar med reducerad standby-strömförbrukning till mindre än 0,5 Watt. Andra inkluderar bruksanvisningar gjorda av återvunnet papper, för att inte tala om återvunna förpackningar. Naturligtvis finns det alltid utrymme för förbättringar. Det är därför teamen strävar efter att minska produktens totala miljöpåverkan.

Ett exempel från 2021 är det faktum att 61,5 % av de sålda produkterna var ACT FOR GREEN®-certifierade. När det gäller ambitioner har ribban för 2030 höjts, med målet om 100% försäljning av de märkta produkterna.

I denna anda följer Somfys team en specifik vägledande princip: att designa högkvalitativa, miljövänliga och hållbara produkter i linje med hälsorestriktioner och miljökrav.

Vilka Somfy-produkter är ACT FOR GREEN®-märkta?

De senaste åren har listan växt till att omfatta motorer, sensorer, fjärrkontroller och tillbehör. Under 2015 anslöt sig S&SO RS100-motorserien till listan över märkta produkter, med det nyare tillägget av Oximo solar io-motor. Detsamma gäller för vår smart controller TaHoma switch och Connectivity Kit.

Att välja ACT FOR GREEN®-produkter innebär att du minskar din påverkan och ditt koldioxidavtryck. Det innebär också ett upprätthållet välbefinnande. Det representerar en sund avvägning när det gäller att kombinera toppmodern teknik med hållbar utveckling. Detta är desto mer relevant eftersom Somfys produkter bidrar till att bygga energieffektivitet och därigenom minska kundernas och användarnas koldioxidavtryck.

Dessa gröna produkter genererar inte bara energibesparingar, de sänker också koldioxidutsläppen. Nu kan du njuta av dina bekvämligheter i hemmet samtidigt som du gör din del för vår vackra planet.

Ta reda på mer
Kategorier
Disqus is inactive