Snabb åtkomst

Juridisk Information

Information om SOMFY

www.somfy.se drivs av SOMFY NORDIC AB, org. nr. 556131-3510, Arenagatan 16, 215 33 Malmö, Sverige.  Somfys momsregistreringsnummer (VAT) är 556131-3510.

Försäljning och språk

Försäljning via Hemsidan riktas enbart till personer bosatta i Sverige (”Försäljningsländerna”). Somfy accepterar inte beställningar som utförs av personer bosatta i något annat land än Försäljningsländerna.

Information som lämnas på Hemsidan sker endast på svenska, liksom all annan kommunikation med Dig i anledning av Somfys försäljning.

Upphovsrätt

1. Upphovsrättsskydd
a. All information på Hemsidan (inklusive bilder, ritningar etc) är skyddat av upphovsrätten. Alla rättigheter hänförliga till Hemsidan tillfaller och tillhör SOMFY ACTIVITES SA.


b. Hemsidan har framtagits genom samarbete mellan SOMFY ACTIVITES SA, 50 avenue du Nouveau Monde, 74300 Cluses, Frankrike, DIGITAS France, 131 avenue Charles de Gaulle, 92 200 Neuilly sur Seine, Frankrike och Cross Systems-Groupe Micropole Univers, 45 B, route de Acacias, 1227 Carouge Geneva, Schwiez.

2. Villkor för användning av Hemsidan
a. All information på Hemsidan som inte ingår i en s.k. nedladdningsfil (”download file”) är inte till för att, helt eller delvis, publiceras eller återges på något sätt.


b. Informationen i nedladdningsfiler kan skrivas ut eller laddas ner för interna, informativa eller icke-kommersiella ändamål. Informationen ska inte ges ut, spridas eller visas för tredje part.
Alla kopior av information från Hemsidan ska innehålla information om Somfys upphovsrätt och äganderätt och att Somfys ställning som författare ska alltid tillkännages.
Du har inte behörighet att ändra av Somfy utgiven informationen, varken i tryckt eller digital form. Du får vidare inte använda några illustrationer, fotografier, video- eller ljudsekvenser eller grafiskt material utan medföljande text.
Somfy förbehåller sig rätten att återkalla ett godkännande när som helst, genom personlig kontakt eller genom information på Hemsidan. All användning ska då omedelbart avbrytas.

Varumärken

1. Somfys varumärken
a. Nedan anges några exempel på varumärken som innehas av Somfy:
SOMFY,  Home Motion by Somfy, Somfy for Bioclimatic Façades, Animeo, Oximo, Ilmo, Sunea, Orea, Altus, Centralis, Chronis, Eolis, Sunis, Keasy, Powered by Somfy, Radio Technology Somfy, Telis, Impresario, Composio, Situo, Soliris, Sunis,Orienta, VarioSys, Easy Sun,Glydea, Glystro, Protexiom, Keytis, Elixo, Dexxo, Keygo, Passeo, Smoove, Altea, Axorn, Axroll, Isolation Dynamique, Sonesse, Quiess, Modulis...
Några av ovanstående varumärken får inte användas i Sverige. Somfy ansvar inte för rättighetsintrång hos tredje man i anledning av ovanstående förteckning.


b. Användningen av Somfys varumärken är förbjudet, såvida Somfy inte skriftligen har godkänt det.

2. Tredje parts varumärken

a. Andra varumärken som citeras på hemsidan är varumärken som tillhör sina respektive ägare.
b. Somfy gör inget anspråk på dessa varumärken som inte ägs av Somfy. Avsaknaden av hänvisning till innehavare av dessa varumärken på Hemsidan ska inte tolkas som att Somfy gör anspråk på några rättigheter till varumärket.

 

Hyperlänkar

1. Länkar från Somfy: Somfy tillhandahåller hypertextlänkar till flera andra hemsidor för Din bekvämlighet. Somfy är inte ansvarigt för innehållet i dessa hemsidor, då Somfy varken representerar eller kontrollerar hemsidorna.

2. För att länka till Somfys hemsida krävs Somfys skriftliga medgivande. Även om sådant tillstånd lämnats, förbehåller sig Somfy rätten att omedelbart kunna kräva att en länk tas bort för det fall det kan antas att Somfys intressen kränkas.

Andra immateriella rättigheter

Samtliga produkter, processer eller tekniklösningar som beskrivs på denna hemsida kan vara föremål för andra immateriella rättigheter tillhörande Somfy eller tredje part.
Någon rätt att använda de immateriella rättigheterna beviljas inte genom dessa villkor.

 

Målinriktad försäljning

Hemsidan riktar sig enbart till privatpersoner bosatta i Sverige.

Allmänt ansvar rörande information på Hemsidan

1. Somfy gör sitt allra bästa för att ge Dig så korrekt, fullständig och aktuell information som möjligt. Somfy lämnar dock ingen garanti avseende informationen på Hemsidan.

2. Somfy förbehåller sig rätten att göra uppdateringar eller ändringar av all information på Hemsidan utan förvarning. Notera att produkter som visas kan ändras eller tas bort när som helst.

3. Somfy kan inte garantera att informationen på Hemsidan överensstämmer med lokala lagar i varje land. Du kommer åt Hemsidan på eget initiativ och ansvarar för att Du följer alla lagar som rör allmän ordning i Ditt land.

4. Tillgång till och användning av Hemsidan och dess innehåll sker på egen risk. Det är framför allt Ditt ansvar att skydda Dig mot virus eller andra destruktiva eller förstörande åtgärder.

5. Tillgång till Hemsidan är tillåten på tillfällig basis. Somfy förbehåller sig rätten att utan förvarning dra tillbaka eller ändra den service som Somfy ger på Hemsidan.

Köpinformation Somfy Shop

Ångerrätt

Vi hoppas att du blir nöjd med de varor du köper. Vi förstår emellertid att det ibland kan finnas skäl att lämna tillbaka en produkt. Alla produkter i vår webbutik omfattas av tillämpliga EU-bestämmelser. Detta betyder att du har 14 dagars ångerrätt. Dessa 14 dagar räknas från den dag du mottagit dina varor. Om perioden emellertid löper ut på en dag som inte är en allmän arbetsdag, gäller den i stället till nästa arbetsdag.
Vi tillhandahåller fria returer om du vill använda ångerrätten. Meddela vår kundtjänst genom att skicka e-post till shop.se@somfy.com och uppge ditt namn, beställningsnummer och vilken produkt du vill skicka tillbaka. Vi skickar då information kring returförfarandet samt en förbetald, kostnadsfri fraktsedel till dig.

Byte & garanti

Vid fraktskada eller produktfel som uppstår inom garantiperioden byts den skadade eller felaktiga produkten ut av oss utan kostnad. Meddela vår kundtjänst via e-post så kontaktar vi dig och ordnar med byte av produkten. Kostnaden för sådant byte, inklusive hämtning och frakt, betalas av oss.
Om produkten skadats under leverans eller drabbats av annan skada eller klagomål ber vi dig att kontakta oss snarast möjligt. Kontrollera därför gärna att produkten är i gott, funktionsdugligt skick och inte skadad vid leveransen. Om så ändå är fallet ber vi dig kontakta kundtjänst via e-post till shop.se@somfy.com 

Somfy lämnar 5 års garanti på produkter som tillverkats av oss. För andra varumärke kan andra garantivillkor gälla. Vi erbjuder följande garanti för våra produkter:
5 år: Somfy lämnar 5 års garanti på produkter som tillverkats av oss. Denna utökade garanti gäller från inköpsdatum på Somfy-produkter köpta via vår webbshop (shop.somfy.se) med start 2020-01-01.
2 år: På produkter som inte tillverkats av Somfy gäller 2 års garanti från inköpsdatum.

Reklamationer

Om en vara inte motsvarar beskrivningen, avviker väsentligt eller är behäftad med fel har du rätt att reklamera och returnera denna. I Sverige har du reklamationsrätt i 3 år från den dag du köpte produkten. Tänk på att endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, denna omfattar t ex inte normalt slitage eller skada som uppstått på grund av felaktig hantering. Vid reklamation av våra produkter eller tjänster ber vi dig kontakta vår kundtjänst. Skicka ett e-postmeddelande till shop.se@somfy.com och berätta vad problemet är så svarar vi dig inom 48 timmar.

Se din orderhistorik

På sidan “Mitt konto” kan du se din orderhistorik. Det går emellertid bara att göra när du registrerat ett konto, inte när du besöker oss eller handlar som gäst. Leveransens status får du via e-post direkt från vår transportör, i de flesta fall UPS, samt en länk till deras spårningssida. Där kan du sedan följa din order med hjälp av det unika försändelse-ID du fått via e-post.

Ändra kontouppgifter

På sidan “Mitt konto” kan du ändra dina personuppgifter. Det kan vara sådant som inställningar för nyhetsbrev, adress, produktsammanställning och annat. Observera att du emellertid inte kan ändra en lagd beställning från sidan “Mitt konto”. Kontakta kundtjänst om du vill ändra på något för en redan lagd beställning